3 podstawowe zasady suplementacji

#1
Suplementacja jest wśród początkujących najczęściej uważana nie za pomoc czy dodatek, ale osobną sprawę będącą wyznacznikiem sukcesu. Owszem, suplementy diety w większości są niezwykle skuteczne, ale to właśnie plan żywieniowy warunkuje możliwość uzyskania rezultatów przy udziale właściwego treningu. Stosowanie suplementów ma także podłoże psychologiczne. Kupiliśmy suplementy, kilka odżywek i oczekujemy rezultatów. Zapłaciliśmy za nie i będziemy trenowali jak najciężej przy maksymalnie dopiętej diecie, aby kasa nie została zmarnowana. Suple to zatem pewnego rodzaju motywator i bodziec do dalszej pracy nad sobą.

1 – NIE DOBIERAJ DIETY DO SUPLEMENTÓW

Odżywki i suplementy są środkami specjalnymi, które mają służyć uzupełnieniu braków w diecie oraz poprawie samych rezultatów. Nie mogą stanowić regularnego zamiennika posiłków czy też nie powinny być postrzegane jako filar żywienia. Często zdarza się, że ludzie najpierw kupują odżywki i suplementy, które są akurat na topie, a dopiero potem ustalają plan żywieniowy pod to co zakupili. Jest to błąd. Przy indywidualnym dopasowaniu składników pokarmowych oraz kaloryczności może się okazać, że wcale np. aż tak bardzo nie potrzebujemy określonej odżywki (np. gainera, czyli odżywki węglowodanowo – białkowej). Efekt? Kasa w błoto…

Inna sprawa, że odżywka białkowa może zawsze się przydać, tak samo jak kompleksy witaminowo – mineralne. Goszczą zazwyczaj w naszej suplementacji bez względu na cel treningowy, jednocześnie silnie sprzyjając uzyskaniu pożądanych rezultatów. Białka znacznie trudniej jest w optymalnym zakresie pozyskać z diety – w przeciwieństwie np. do węglowodanów. Dodatkowo biorąc pod uwagę aspekty życia codziennego, o wiele łatwiej jest skorzystać z odżywki, którą zawsze można mieć pod ręką.

2 – WYBÓR ŚRODKÓW, CZYLI STAWIAJ NA JAKOŚĆ SUPLEMENTÓW WZGLĘDEM SWOICH POTRZEB

Zdaniem wielu osób, cena idzie w parze z jakością suplementu czy odżywki. Oczywiście, że często może tak być chociażby ze względu na koszty ponoszone przez producentów jeśli chodzi o dobry surowiec oraz metodę uzyskiwania. Idealnym przykładem może być różnica cenowa między klasycznym WPC, czyli koncentratem (Whey Protein Concentrate) oraz WPH (hydrolizat – Whey Protein Hydrolisate). Drugi z nich jest droższy, ale jego forma jest o wiele bardziej oczyszczona. Charakteryzuje się nie tylko wyższą zawartością białka w odżywce, ale także usunięciem zbędnych składników, takich jak tłuszcze, węglowodany czy laktoza. Uważa się je również za odżywki nie powodujące alergii – statystycznie rzecz ujmując. Na samym początku przygody z siłownią, ciężarami i zarazem poprawy sylwetki nie trzeba skupiać się na najdroższych suplementach. Na potrzeby takich osób wystarczy w zupełności WPC, czyli odżywka białkowa w formie koncentratu. Nie zmienia to jednak faktu, że znacznie lepiej i zarazem pewniej jest korzystać z odżywek sprawdzonych firm / marek. Dodatkowo, logiczne iż im bardziej zaawansowana formuła, tym droższy produkt – coś za coś. Jednakże odżywki i suplementy należy dopasowywać względem swoich potrzeb, stażu / zaawansowania oraz celu.

3 – DAWKOWANIE SUPLEMENTÓW, PORY PRZYJMOWANIA I PROPORCJE

Wśród początkujących adeptów siłowni – względem suplementów i odżywek – często panuje zasada „im więcej tym lepiej”. Dawki, czyli porcje suplementów nie zostały przypadkowo zamieszczone na opakowaniu – oczywiście można niektóre środki dopasować nieco bardziej indywidualnie, jednakże nie dotyczy to wszystkich specyfików. To że zjemy 6x dziennie naszego ulubionego gainera nie oznacza, że podziała lepiej niż spożywalibyśmy go 1-2x dziennie. Sztywnych norm nie ma w przypadku odżywek typu gainer, białko czy carbo. Z drugiej jednak strony zarówno pora przyjmowania, jak i dawka powinny być warunkowane brakami w diecie oraz indywidualnymi potrzebami względem celu. Tylko w tym aspekcie normy nie są sztywne, gdyż każdy z nas jest inny i każdy dąży do innego celu.

Są też suplementy, których nie warto po prostu brać niezgodnie z wytycznymi, gdyż zmniejszymy tym ich efektywność, co zaowocuje zmniejszeniem rezultatów. Wiele kwestii związanych jest również z odpowiednimi proporcjami. Idealnym przykładem może być tutaj suplementacja kwasami tłuszczowymi Omega-3. Nie można negować faktu, że Omega-3 działają wielopłaszczyznowo oraz pozytywnie w aspekcie zdrowotnym. Ponadto, okazują się niezwykle przydatne również w okresie budowania masy mięśniowej, a także redukowania nadmiaru tkanki tłuszczowej. Drugą stroną medalu jest fakt, że przy suplementacji Omega-3 należy zwrócić uwagę na ilość spożywanych kwasów w porównaniu do dostarczania Omega-6 do organizmu. Zaburzenie równowagi między tymi dwoma kwasami tłuszczowymi może odbić się niekorzystnie nie tylko na efektach, ale także na zdrowiu. Podobnie jest z kompleksami witaminowo – mineralnymi oraz dodatkową suplementacją w postaci określonych witamin i minerałów w osobnych środkach. Faktem jest oczywiście, że jako osoby o podwyższonej aktywności fizycznej wykazujemy zwiększone zapotrzebowanie na owe składniki, jednakże między niektórymi składnikami występują pewne interakcje. Nie bez powodu wskazane jest by np. zwracać uwagę na proporcje między magnezem, a wapniem. Istnieją też przesłanki, że magnez i wapń najlepszą przyswajalność wykazują z rana, natomiast np. cynk w godzinach wieczornych.

Wspomniałem też o porach przyjmowania w połączeniu ze zbyt dużymi dawkami. Idealnym przykładem negatywnych konsekwencji w tym zakresie są spalacze tłuszczu, a w zasadzie termogeniki. Oparte są na kofeinie pełniącej rolę między innymi neurostymulującą – pobudzającą układ nerwowy. Zbyt duże ilości w dłuższym czasie mogą powodować nadmierną nerwowość, zapychanie się receptorów oraz zaburzenia w poziomie niektórych hormonów, co de facto nie służy zdrowiu ani osiągnięciu wyznaczonego celu treningowego. Ponadto przyjmowanie dawki suplementu spalającego na wieczór może skutkować wydłużeniem czasu czuwania oraz bezsennością / kłopotami z zaśnięciem. Oczywiście jest to problem względny, gdyż każda osoba wykazuje odmienną wrażliwość na kofeinę co objawia się inaczej zarówno w sile działania, jak i efektach po przyjęciu.


ODPOWIEDZ

Wróć do „Odżywki i suplementy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron